Ten wieczór był magiczny
o spotkaniu w Niewinnej Abstynentce Warszawie
Leszek Żuliński – o wieczorze w niewinnej abstsynentce
spotkanie w Niewinnej Abstynentce
Wróciłem z „Niewinnej Abstynentki”, czyli osobliwej kawiarenki na warszawskiej Pradze, gdzie wieczorek autorski miała Iza Fietkiewicz-Paszek. Przez moment wyobraziłem sobie, że w takich mniej więcej klimatach musieli w latach 50. w kawiarenkach na paryskim Saint Germain des Prés spotkać się sartre’owscy egzystencjaliści… Ciasno, przyjaźnie, znajomo i tylko dymu papierosowego brak, bo takie „poprawne” zrobiły się nasze czasy…
Spotkanie prowadził – jak zwykle na uroczym luzie – Paweł Łęczuk. W zatłoczonej, małej salce m.in. Zosia Mikuła, Teresa Rudowicz, Dorota Ryst, Karol Samsel, Krysia Woźniak…
A główna bohaterka. Ach! Iza – jak zwykle – prosta, naturalna, mądra, stonowana i wyjątkowa. Przeczytała garść wierszy ze swych obu tomików, weszła w dialog z publicznością, ale przede wszystkim roztoczyła ten dobry klimat, aurę – nie bez udziału jej wierszy. Bowiem Iza pisze swoim odmiennym szkiełkiem, okiem, uchem i głosem… Powiedziałem Jej: – Gdybyś przez całe życie pisała tylko klasycyzujące sonety, to i tak byłabyś rozpoznawalna i osobna, bowiem Ty nie jesteś uzależniona od formy, lecz od psychoegzystencjalnej dróżki, którą idziesz przez życie.
Dawno nie byłem na tak ciekawym spotkaniu autorskim. Dawno tak nie zawierzyłem sensowi poezji, jak właśnie dzisiaj!
Leszek Żuliński
3 stycznia 2012
recenzje, opinie i głosy
Antoniak-Kiedos, o Poemacie z Kanału Babinka
Fryz, o Portrecie niesymetrycznym
Jastrun, o poezji Fietkiewicz-Paszek i Gajdy
Klajman-Gomolińska, o 3 sonetach Izy Fietkiewicz-Paszek
Kleszcz, o Portrecie niesymetrycznym
Kolańczyk (Rudowicz), o Portrecie niesymetrycznym
Lorkowski, o Portrecie niesymetrycznym
Łuszczykiewicz, o Portrecie niesymetrycznym
Mączka, o sonetach wg Beksińskiego
Maliszewski, posłowie do Lipca na Białorusi
Maliszewski o ekfrazie i Próbach wyjścia
Maliszewski, wstęp do Prób wyjścia
Mieszkowicz, o Próbach wyjścia
Orliński, o Portrecie niesymetrycznym
Płatek, o Portrecie niesymetrycznym
Południak, o Portrecie niesymetrycznym
Radziewicz, o Portrecie niesymetrycznym
Rott, o Portrecie niesymetrycznym
Rudowicz, o śmierci w wierszach Żulińskiego i in.
Rudowicz, o wierszach Fietkiewicz-Paszek i Samsela
Rudowicz, o wierszach Roszkowskiego i in.
Sadliński o Lipcu na Białorusi
Samsel, o fragmentach Poematu z kanału Babinka
Samsel, o Próbach wyjścia (nota)
Samsel, posłowie do Portretu niesymetrycznego
Sikorski, o sonetach Izy Fietkiewicz-Paszek
Sikorski, o spotkaniu Fietkieiwcz-Paszek z Wójcikiem
Skalska, o książce Rezonans znaczeń
Skalska, o Portrecie niesymetrycznym
Słowik, o Portrecie niesymetrycznym
Sojan, o wierszach Fietkewicz-Paszek
Stanecka-Busz, o Portrecie niesymetrycznym
Syska, o Portrecie niesymetrycznym
Szeroki, o tomiku Wiersze dla ludzi
Włodarska, o Portrecie niesymetrycznym
Zdanowicz, o 4 wierszach Fietkiewicz-Paszek
Żuliński, o Portrecie niesymetrycznym i Próbach wyjścia
wiersze dedykowane/ inspirowane
Bartosz Sadliński, wiersz dla I.
Krzysztof Mich, Tryptyk inspirowany Lipcem na Białorusi
Krzysztof Schodowski, wiersz i portret dla I.
Maciej Dobrzański, Dążenie – droga – potrzeba (z Beksińskiego)
Maciej Dobrzański, Przestrzeń – wzrok – spojrzenie (z Beksińskiego)
Maciej Dobrzański, Ranek? Zmierzch? (Z Beksińskiego III)
Małgorzata Skwarek-Gałęska, przestrzenie nagości artysty